Kompani K: Onkel Osvalds Orkester, Spelar Til Dans

Isn’t She Lovely, He Plays, Isn’t She Lovely, Baby

Posted in 5D-II by Knutsvik on September 16, 2010

Wednesday, 15th September 2010. Jacksonville, Florida.

Northern Florida is obsessed with size: Big cars, big burgers, swooping horizons and towering skyscrapers are everywhere, and unlike skyscraper cities like New York, Shanghai or Hong Kong there’s big, wide open spaces between the buildings downtown – parking lots the size of football fields. It’s easy to lose track of people here. We are dwarfed and drowned by the vastness of our own creations, but

suddenly, when we’re sitting outside Benny’s after dinner, smoking sigars and enjoying the warm, Southern night, we hear a single saxophone resonate and reverberate under the blue span of the Main Street Bridge. Somewhere in the Jacksonville night somebody’s playing an old Stevie Wonder song over and over again. Isn’t she lovely, he plays, isn’t she lovely, baby, and all of a sudden there’s a human touch to the vast Florida night. Isn’t she lovely, he plays. isn’t she lovely, baby?

12 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. MT said, on September 16, 2010 at 11:25 PM

    Så fin tekst å lese til eit fantastisk flott bilde Mr.Eg høyrer i mitt indre den blå saksofonen spele og den røre ved mine mjuke,vare hjertestrengar.
    Nydelig.

    Eg har nett lest anmeldelse av ein ny cd som er utkomen,Elegy av Mats Eilertsen Trio,den skal eg skaffe meg.
    Har høyrt han på bass alive i saman med Tord Gustavsen og veit at det har vore flott:)

    Kos deg vidare
    Godnattklem,eller kva no klokka er der du er

    • Knutsvik said, on September 17, 2010 at 5:18 PM

      heyyyy MT – how y’all doin’, som dei seier i Florida (*ler* eg har ikkje vore meir enn ei veke i Amerika og bryt allereie på språket som ein sjømann på landlov heime hahahaha 😀 ) oh ja, ikkje veit eg kva klokka var då, men noko var ho *ler* og no er eg nett komen heim og herregården står og byen er vaska rein og fin av alt regnet som har falle medan eg har har vore i Solskinnsstaten og det kjennes i grunnen ganske godt ja ….

      takk for gode ord, Marie, og ha ein fin fredagskveld kvar enn du er ….

      ooooooooooooooog Hepp!

      😀

  2. Soletraveller said, on September 18, 2010 at 11:44 PM

    Fine blåfargen!

    Saaaavner deg! Har lest gjennom gamle innlegg og kommentarer og nå måtte jeg bare stikke innom her, K.

    Så slapp du unna hurricanes mens du var der…

    And the saxophone…ah, love it!

    klem 🙂

    • Knutsvik said, on September 19, 2010 at 12:31 PM

      haha – heey Sole! ooooh nei, ingen hurricane på meg dessverre. det kom et såkalt “severe thunderstorm warning” utpå søndagsettermiddagen, men det blei med et par tordenskrall ute i Atlanteren og en liten regnbyge eller to og jeg – Vikingen – blei selvfølgelig aldri så lite skuffa da 😀

      *ler*

      og ja … det var en stemningsfull stund under den blåmalte brua, Sole …..

      Hepp!

      oooog *smask*

      😀

  3. Silje said, on September 19, 2010 at 5:39 PM

    Oh nice! 😀

    Florida? Mmmm…hele USA er et stort sort hull jeg innbiller meg er fullt av store burgere og SUVs, Knutsvik.

    Du…veldig…veldig fint å lese noen linjer. Sier som Sole, jeg savner deg. Og selv om bildene dine er fine, så blir jeg glad for tekstene også.

    • Knutsvik said, on September 19, 2010 at 11:12 PM

      haha – heeyyy Silje – ooh ja, det er nok ikke bare i Florida at bilene og burgerne er store, men det var nå engang der jeg var denne gangen *ler*

      😀

      og ja, baby …. noen ganger, som her, passer det med noen ord til fotografiene – ooh ja!

      Hepp!

  4. Bringebaerdrops said, on September 21, 2010 at 12:41 AM

    Lovely, indeed! 🙂

    • Knutsvik said, on September 21, 2010 at 10:53 AM

      hehe, oooh ja, men nå er det tilbake til hverdagslig vestnorsk regnvær, strieskjorte og eh havregrøt? *ler*

      Hepp, baby! Hepp som bare det!

      😀

  5. stjernetyven said, on September 21, 2010 at 5:02 PM

    Dette bildet har jeg sett på noen ganger nå. Det snakker til meg – både fargene og motivet.

    Og *sukk*, det er deilig å lese deg igjen også.

    Tirsdagshepp!

    • Knutsvik said, on September 21, 2010 at 10:35 PM

      heeey Starry – en av grunnene til at jeg liker fotografi er at det kan være ….. mer mangetydig enn tekst. når det er sagt så kan ord noen ganger selvfølgelig løfte bildene og tilføre dem noe mer, og da er det vel greit, tenker jeg vi sier, selv om det innebærer at fortolkningen av bildet styres i en bestemt retning, baby. hmmmm – klokt sagt 😀

      *ler*

      (men noen ganger er det vel sånn at vi fort forsvinner og drukner i det vi selv har skapt, og da kan det være fint med en saxofon eller to 😀 )

      oooooog Hepp!

      • stjernetyven said, on September 22, 2010 at 12:31 PM

        Du er den klokeste Knutsviken jeg kjenner (bare ikke spør hvor mange sånne jeg kjenner) *ler*

        mjo … både ja og nei, vil jeg si. Bilder _kan_ absolutt være mer magetydige enn tekst, men det kommer jo an på bildet …og på teksten.

        Uansett – legger man tekst til et bilde, eller bilde til en tekst, begrenser man tolkningsrommet for begge.

        En jazzsax eller to er aldri feil, uansett. Blue notes, mr., blue notes….

        *smask*

        • Knutsvik said, on September 22, 2010 at 4:44 PM

          hehe – det er ikke _så_ mange av oss røverbaroner og fribrytere, Starry, men noen, baby, noen …. *ler*

          og ja – jeg skreiv også “kan være”. men mens de fleste tekster (også kunstprosatekster, ikke minst samtidslitterære sådanne 😀 ) … anstrenger seg for å være klare og tydelige (de færreste er som Khlebnikov, for å si det sånn 😀 ) er bilder – i egenskap av å være språkløse – av natur … åpnere for fortolkning. når det er sagt så er det selvfølgelig grader av kommunikativitet. noen tekster er åpnere enn andre, og noen bilder er mer lukket enn andre …..

          oooooh ja – nå ville pappa vært stolt 😀

          Hepp! oooog *smask* baby!


Leave a Reply

