Kompani K: Onkel Osvalds Orkester, Spelar Til Dans

Gråtende Sky: Når Jeg I Drømme Kysser Din Munn

Posted in Casio Exilim EX-Z1 by Knutsvik on October 29, 2010

Thursday, 28th October 2010.

Friday night and Elias Akselsen is singing “Gråtende Sky” on my stereo. Akselsen’s intensely emotional phrasing and the sentimental lyrics of the song remind me of my father, and the songs he used to sing 35 years ago. he liked funeral songs and Elvis Presley and “Når Jeg I Drømme Kysser Din Munn”. he always sang in a phony East Coast accent. 

it’s Friday night and pouring down outside, and Elias Akselsen is singing “Gråtende Sky” on my stereo. it reminds me of my father and the songs he used to sing.

16 Responses

Subscribe to comments with RSS.

  1. stjernetyven said, on October 29, 2010 at 9:35 PM

    Så deilig å lese deg igjen.🙂

    Akselsens musikk passet så godt til bildet, syns jeg. Jeg vet ikke helt hvorfor, men kanskje det er fordi han synger om å være på vei.

    • Knutsvik said, on October 30, 2010 at 12:30 AM

      Ay Caramba, Starry!

      det er nå bare noen få ord, men ja … ordene og bildet utfyller kanskje hverandre på en rar måte. jeg … vet hvorfor de gjør det for meg – kanskje pappa jobbet på en Esso-stasjon *ler*

      neida – seriøst: det er kanskje et … fravær eller en … distanse både i teksten og i bildet, og ikke minst i Aksels sang, og det er kanskje derfor? enten det eller at jeg rett og slett er en sliten, halvgammal, hardcore hillbilly kontri-faen – og _dette er kontri_, baby!😀

      *ler*

      Hepp!

  2. MT said, on October 29, 2010 at 10:09 PM

    Han syng inderlig han Akselsen,innsida ut.
    Teksta di også Mr,insida ut.
    Beso på kinn.

    • Knutsvik said, on October 30, 2010 at 1:27 AM

      Ay Caramba, MT: Elias Akselsen og familien hans (ikkje minst dattera Veronika, men også yngstemann Stig) burde vært nasjonalskattar på linje med Odd Nordstoga og … Vamp, men dei er ikkje det, og enten er det reinspikka middelklasserasisme mot tatere eller så er det fordi dei synger om Jesus eller så er dei rett og slett for … off key, pønkete, upolerte og lo-fi for det store, sosialdemokratiske Noreg. eg veit ikkje, men når Veronika ikkje er overalt med dette:

      ja, då veit eg ikkje. ho skulle vært overalt, men når det er sagt så fint nok, me kan godt ha dei for oss sjølve😀

      *ler*

      og du – takk, Marie. kyss i natta på deg med.

      Hepp!

      • MT said, on October 30, 2010 at 4:09 PM

        Ho syng med ei eiga stemme ho også ja.Fin smakebitlink du la ut.

        Trur kanskje du har rett i alt der,kvifor ho/dei ikkje når heilt ut.Lyttar ein må det no gå inn tenkjer eg.

        God laurdag på deg🙂

        • Knutsvik said, on October 31, 2010 at 12:19 PM

          ay, Marie, lyttar ein så _må_ det berre gå inn, eg skjønar ikkje anna! men kva veit vel eg? eg er no berre ein slaur *ler*😀

          ha ein fin søndag og ein fin Allehelgensdag, Marie! eg skal rake lauv nå, med mindre det byrjar styrtregna igjen😀

          Hepp!

  3. z ... said, on October 30, 2010 at 3:11 PM

    ***

    *

    • Knutsvik said, on October 31, 2010 at 12:14 PM

      ay Zamoyski!

      oh ja, der var du og der var jammen Veronica på engelsk også. jeg liker henne egentlig best når hun synger norsk, men det er …. vakkert dettte også – fin søndagssang, baby!

      Ha en … dekadent Allehelgensdag, min vakre!

      Hepp!

      • z ... said, on October 31, 2010 at 4:47 PM

        ***

        Takk Herr Knight
        Og Alle Sjelers Dag
        Ohhh….

        *

        • Knutsvik said, on October 31, 2010 at 8:05 PM

          ay Zamoyski, I Kiss Thee tonight, My Lady of Darkness, for this night, this night of remembrance, is the night for the hopeless romantics and decadents everywhere, it is the night for the living and for the dead and oh, it is the night for the undead too ….. oooooooh😉

          Viva!

  4. Silje said, on October 31, 2010 at 11:11 AM

    Jeg fikk mest Twin Peaks-assosiasjoner…og en anelse Jonny Vang.

    Oh my god…I must get my head sorted out. Sometimes my thoughts even freak me out…

    • Knutsvik said, on October 31, 2010 at 12:23 PM

      haha – hey Silje – I don’t blame you! maybe we both need our heads taken care of *ler*

      ha en fin søndag, og en fin Allehelgensdag og se opp for enarmede menn og dansende dverger, baby – de pleier aldri å varsle godt!
      😀

      Hepp!

  5. Silje said, on October 31, 2010 at 12:57 PM

    Enarmede menn og dansende dverger…? Christ, jeg synes det holder lenge med Tokolosh og Regnbuespøkelset… :8

    • Knutsvik said, on October 31, 2010 at 8:13 PM

      haha – det knirker i herregården for tiden, Silje, og eg er redd det er skrømt som snik seg langs veggane i mørkret. kven veit? kanskje treng eg litt kvit juju frå gamle Tante Thelma nede i Greyville *ler*
      😀

      Hepp!

  6. z ... said, on October 31, 2010 at 8:54 PM

    ***

    Thank You My Knight—-
    I know. I know
    Onward…Onward…

    *

    • Knutsvik said, on October 31, 2010 at 11:19 PM

      ay Zamoyski – Thy Knight Disappears Into Darkness Now, Into Darkness And Dreams ….

      I Kiss Thee Good Night, Beautiful Soul ….


Leave a Reply

